Monday, January 31, 2011

dialah pilihan hatiku (part 2..last)

Siapakah pilihan hatiku??.ak nih bkn nk mnentukan bab jodoh..Korang jgn salah fhm pulak yer..ni bab lain la..huhu..skrang ni org len duk cbuk bab jodoh..cuti nih nk kawin la..apela..mcm2 lak!!ak plak bkn kalut bab jdoh..kalut nk mnentukan ms depanku..kih2..ke mane nk ku sambung pengajian ku ini??Jordan r Lampung (Indonesia)?

Aku dalam dilema..sumenyer aku nk..kih2..tamak sungoh nah hasma nih!!..ada orang suh aku g Jordan..ada lak suh g Lampung..ada org cakap blja kt Jordan ni susah skit..nk skor makbul (lulus) pom susah..takut gak ak..ye la..klu xlulus gak kena tambah taun la..makin byk la belanja dperlukn..berat untukku mnentukan sume tuh.mcm2 ak pk...dsamping tu..ak ni sebenarnyer takut gak kt ust. Zahari (lec.kias)...npe nk takut kt die lak?ape kaitan ak ngn die?just pensyarah ngn student je kn..

Kisah yg bersakut paut ngn ust. Zahari nih la membuatkn aku keliru..ms abis blja tuh..ak isi borang u sambung blja kt Lampung tuh..nk mencuba nasib konon!!..sblm tuh ust dh bgtau..lampung nih akan bg biasiswa u 5 org pljar yg ttgi..bkn tgi dr segi ktinggian fizikal..hihi..klu kira dr segi tuh xdapatlah aku..kih2..pah2 klu dh dapat kita xboleh nk tolak dh..so nama ak pun tsenarailah dr kategori tuh..

Klu korang nk tau kn..blaja kt Lampung tuh setahun setengah je..klu kt Jordan plak 2 taun..mne korang nk??mest nk yg kejap kn..cepat2 abis blja boleh keja n kawin kn..kah2..sempat lg melawak kn..tp ak x pk cm korang pk pom..len ckit je..ckit je..xbyk pom..klu nk ikutkn cepat tuh..memg nk g Lampung kn..tp yg jd mslhnyer kt sana ak akn blja kot Indonesia la..bkn kot arab..ak nk blja bhsa arab..dr dlu ag ak minat bhsa arab..bkn minat org arab..kih2

Pd ms yg sama..ak ada sorang kwn..nme die yda..xyah bgtau nama pjg la yer..pendek2 cukupla..lenguh tgn ak nk menaip lak..die lak cam ak la..nk g lampung r Jordan??..mak die plak penah ckp kt ak.. “klu boleh mak nk suruh hasma n yda blja sama2..xnk pisah”..kata2 mak yda tuh lg mbuat ak serba salah untuk mnentukan hala tuju ak…

Kt kias plak ada sorang pensyarah lg..dia lebih dikenali ngn nama ‘poksu li’…ak ada gak tnya pdpt poksu nih cmne..ape kata poksu??.. “bg poksu blja mne2 sama je..tp klu kt indo xdpt bhsa arab..klu Jordan dpt bhsa tuh..pah2 ramai klngn pensyarah kita pom lepasan tanah arb..poksu sdri pom lepasan mesir”..serba salah lak ak dbuatnyer..

Jordan r Lampung??family ku plak suh g Jordan..mcm2 la diorang nih..pening ak dbuatnyer..last2 ak n yda wt keputusan u sambung kt Jordan..memang hepy la tika 2.hnya Tuhan saje yg tau.yda pom leh sama2 ngn ak kn..

Suatu ari lak..ak dpt msg dr yda.. “ma..ak rase ak xdpt g Jordan kot..mahal sgt la kos die..xmampu ak.. ”..aduhai..itulah plak msg yda u aku..serba salah sungoh..ak sedey gak bila baca msg die tuh.... “ma..mu g la Jordan ye..bia ak g lampung je..”sedey xterkata ak time tuh..tp demi sebuah impian n harapan familyku..ak memilih u ke Jordan..wlaupun kt bjauhan da..ak tetap ingt kat kau da..selamat bjuang sahabatku...

So..JORDAN adalah pilihanku..dialah pilihan hatiku!!!


Tamat...


p/s : kisah ni sudah hampir setahun blalu..tp masih lg segar diingatan penulis 'ketika sy tersenyum'..

info ttg Mesir..

sila tekan link ini http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/ untuk mngetahui info ttg Mesir dr semasa ke semasa..sama2 kt bdoa supya sumenyer selamat..

Saturday, January 29, 2011

tunjuk perasaan di Mesir: Rakyat Malaysia terselamat

Semasa ak meninjau2 kt laman internet.. ak terjumpa artikel nih untuk dikongsikn ngn korang sume..sama2lah kt mdoakn kesejahteraan serta keselamatan saudara2 n sahabat2 yang sedang dilanda musibah..(information ini dipetik dr KOSMO)

29/01/2011 4:59pm

KUALA LUMPUR – Kementerian Luar kini menyusun langkah-langkah sewajarnya bagi memastikan keselamatan rakyat Malaysia di Mesir berikutan insiden rusuhan dan tunjuk perasaan di negara itu.

Wisma Putra dalam satu kenyataan berkata sehingga kini tidak ada rakyat Malaysia yang terlibat dalam insiden tersebut."Mereka dilaporkan selamat,” kata kenyataan itu, di sini hari ini.

Wisma Putra juga berkata Kedutaan Besar Malaysia dan agensi kerajaan yang berkaitan di Kaherah sentiasa memantau perkembangan terkini di sana.Mereka juga sudah menghubungi dan menasihati semua pelajar dan rakyat Malaysia yang menetap dan bekerja di Mesir termasuk syarikat berkaitan kerajaan dan Petronas, supaya mengambil langkah-langkah keselamatan sewajarnya dan mengelakkan dari berada di tempat yang berisiko tinggi tercetusnya rusuhan, kata kenyataan itu.

Sejak Selasa lepas beberapa demonstrasi jalanan dilaporkan berlaku di bandar-bandar besar Mesir termasuk di Kaherah, Dumyat, Suez, Tanta, Iskandariah dan Mansura bagi mendesak Presiden Hosni Mubarak meletakkan jawatan. - Bernama

Friday, January 28, 2011

dialah pilihan hatiku (part 1)

siapakah pilihan hatimu? sukar untukku lafazkn dgn kata2..begitu payah untukku mbuat keputusan..yg mne satu pilihan hatiku?..adakah kputusan yg ak buat ini btol??n adakah ia btol2 pilihan hatiku??

kih2..kisahnyer bermula begini..mmm..cne nk mula ek..sblum tuh nk bgtau dlu..kisah ni blaku sekitar bln 3 taun 2010 lpas aku abis blja..ms tuh tgh tgu nk konvo.konvo kn bln 8..bykla benda yg blaku mnunggu bulan 8 tuh..ms 2 kn byk la ak trima kad undangan perkahwinan dr kawan2 ku..sume nyer dh nk kawin..ak pom nk kawin jugak..kih2..(gatal lak)..saba yer hasma..klu dh jodoh xkn kemaner??xbegitu shbt2ku sekalian??

time 2 kn sume org duk bising bab kawin jer..ye la,sume org dh ada calon kn..abis je blja go on trus..ak lak cmne yer??hihih..siapakah pilihan hatiku??begitu payah nk mnentukan siapakah pilihan hatiku..maklumlah..ak penah dkecewakn..so,sukar untuk ku menentukan pilihan hatiku..mesti korang ttnya2 kn..siapakah pilihan hatiku???...


bersambung...

Wednesday, January 26, 2011

bilik versi bru..mantap!!tomey!! (2)

kwn2 sume..ak masih ingat lagi janjiku kt korang sume..cuba teka..ape die ek??cepatla..xnk main teka teki ke??xnk!!!xpela g2 gak..bia ak je la yg bgtau..kn ak janji nk upload foto bilik..kih2..dh lupe yer..cantik x????ak tau dh..korang sume ckp cantik kn..time kasih..hihih


dalam suka ada duka

hye sahabat2 yg suka singgah di "ketika sy tersenyum"sekalian..chat ke sume?..ni ak ada satu cite..nk cite tentang ak ler..xkn pasal org len plop kn..cite ni kn ada sedey..ada hepy..kira ada 2 2 la..

kisahnyer bermula begini..jeng jeng!!!..suatu pg..ak bgn dr tdo..n then pas2 ak online..kih2..nk tau sbb ape on awal sgt tuh..waiting 4 someone kot..hihihi..tp kn sedey plop..lama punyer tgu,xmuncul2..xpela,nk wt cne kn..saba je la..

Wat bdoh je la..dh die xnk muncul..ak nk wat cne lg..ak pom carila cite2 yg best..nk download..wt stok musim cuti nih..borim kn..huhu..Sejurus kemudian..ms tgh2 syok mendownload tuh..adala sorang hamba Allah nih..msg kot fesbuk aku..hamba Allah pom saim rapat ak gok..msg nih cdap la skit telinga ak dgrnyer..tp boley caya ke??mcm xbtol jer..

Msg 2 berbunyi begini "salam ma..kakja nk bgtau berita gembira.." dgn pantas ak reply msg die..maklumlah..brita gembira kn..sape xnk tau kn.."kt blh transfer 3 lg madah..mdah takhrij hadis,tafsir 1 n dirasat fi adyaan"..huh..hepy tol dgr brita dr kakja tuh..tp xkonfirm ag..org arab wt keja jenis xtetap pdirian..susah tol kn..

dlm hepy tuh...ape yg blaku??hah!!..mdah tafsir 1 blh transfer gak ke??aduhai..masalah btol..jwbnyer ak kena insihab (gugur) la madah tuh..ak dh daftar madah tafsir tuh..mulalah gelabah xtentu arah..ak pom cek kt portal student..tarikh u ak insihab marin ag..bkn arini..msalah btol..cne ni ek..

sbentar td ak cuba gak masuk kt portal student..nk insihab gak..xkira..nk jugak!!!ish..xboley nih..tulom ak wei..lama gak ak duk mngadap lap tuh..sakit mata2..nk daftar subjek punyer pasal..lama punye tgu..mcm mnunggu seseorang tuh td la..sakit pinggang ak mngadap lap nih..

xlama tuh.ye ye ye!!!.nasib baik boley gak..dugaan btol la..alhamdulillah..syukur sgt..akhirnyer dapat gak daftar madah..yg mngembirakan ak..madah tafsir tuh xperlu lg ak nk ambik..best la..mne xbestnyer..kt mesia dh blja madah tuh..berape ratus kalih nah ak perlu blja madah yg sama..blja byk kli tuh xpe..tp gak duit la..dh yuran mahal..so,abis bab sedey n hepy ak untuk arini..

mood : sedey + hepy = bfoya2 dlm "ofis"..kih2

Monday, January 24, 2011

kenangan indah bersamamu..

teringat suka duka kt bersama wahai sahabat2ku sekalian..lagu dibawah ini aku tujukan khas untuk korang semua..miz u all..


video

6 hari lg kuliah akan bermula..

hari ini ari isnin..6 ari lg kuliah akan bermula..so..abisla time u berfoya2 dlm 'ofis' yer kwn2 ku sume..(nida, k.ira, k.fiza, asmaq n ramai la lg)...xkn ak nk bgtau sorang2 lak..just bgtau member2 yg rapat ngn ku je la..hahahh

smlm??ape yg berlaku pd hasma n the geng..huhu..msuk 'ofis' smpai lewat mlm..hepy kot..xde miss nk cek..bila lg nk masuk 'ofis' kn..time ari 'dawam' (ari kuliah biasa) xleh dh..pantang je masuk..ada la soklan yg dilontarkn.."enti mustarikah?"...boring tol..asal je masuk..kenal soal cm2..so ..skang ak nk gunakan ms spuas2nyer dlm 'ofis' ni..hihihi...jgn marah yer miss..xpe,miss xfhm blog ak..miss kn org arab..kih2

sep2 ak kua ofis kul 3 pg..hihihi..qada yg lepas2..lama xmasuk kn..pah kua dr ofis tuh ak g basuh bju plop..entah kul bpe tdo smlm..

kul 6 pg tuh bgn solat subuh..pah2 sambung tdo blik..ye la..penat n ngantuk kot..masuk ofis sampai lewat mlm..pah2 bgn plop..bgegas ke dapur..masak..menu arini..ape yer??xyah tau la..nant korang nk tiru..kih2..pas mkn..sambung masuk ofis lg..kih2..nila xtvt kitorang time cuti...klu dh stat kuliah,mood tension plop.yela,mengadap buku plop..klu dh stat imtihan (exam) awl tuh..xhenti2la imtihan mdatang..so..time ni kt kena rest2..

mood time cuti : boring sgt2..sero nk blik mesia..kih2

Sunday, January 23, 2011

titipan bg yg bakal memiliki diri ini

“Wahai yg bakal memiliki diri ini,
Aku mendambakan cinta suci yang terjaga,
Cinta kerana Allah tidak ternilai harganya,
Aku mendambakan kau insan,
Yg melakukan amal keranaNya,
Bukan kerana aku hambaNya...
Yg menjaga solat jemaahnya,
Bukan sibuk menjaga diriku yg hina..
Yg mengorbankan diri demi agama,
Bukan pengorbanan yg sia-sia...
Yg merindui syahid di jalanNya,
Bukan merindui diriku insan biasa...
Andai kau beramal keranaNya
menjaga solat jemaah,
mengorbankan diri demi agama,
merindui syahid di jalanNya...
Aku sedia disampingmu,
menjadi penemanmu,
membangkitkan semangatmu,
mengusap air matamu,
dan sehidup semati denganmu..
Kerana,
Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu,
jika kau hilangkan agama dalam dirimu,
hilanglah cintaku padamu"..

santapan rohani (apa nilai sehelai tudung?)

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya.

Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung.

Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya.

Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya.

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam.

Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. Mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian.

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati).

Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran.

Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain. Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki.

Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita.

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya.

P/s : Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian. Sama2 lah kt ubah diri kita kearah kebaikan..

khuttah berubah lg!!

Bengang btol arini!!!celik jer mata pg td dapat brita yg xbrape sedap ddengar..pg td ak mdapat panggilan dr sahabat karibku… “ma..ko wtpe 2?tdo lg ekk..dgr kata ‘khuttah’ kt brubah plak..try ko cek dlm portal student”..dgn selamba nyer ak mnjawab “nant ak cek pahni”..

Aduhai..kacau btol..ore tengah cdap duk dlm hiram (selimut)..nk kena bgn online plop..pas2 ak pom bgn la..bgn buka lap..sambil buka lap tuh..masak nasi bubur..huhuh..sape nk??best kot..

Pahni la kt kecek bab bubur yg cdap tuh..hihi..nk cite bab khuttah dlu..dlu ms 1st time ak dtg cni..bdk2 usuluddin kena ambik 21 madah (subjek)..tut tut khuttah berubah..puak2 ak kena tambah lg 5 madah..kt c2 memg dh bengang..musajjil arab nih wt keja entah aper2..mane ak xbengang..makin tambah madah..makin lama la ak kt ngra tok arab nih..makin byk la kena guna duit..dh la yuran mahal…entah ape2..pg td plop cek dlm portal student..kena tmbah lak 1 lg madah..bengang tol..eee..sakitnyer hatiku..

Ak xkisah bab blja tuh..sama la ngn kwn2 ku sume..bab nk ilmu tuh xkisah sgt..tp gak yuran bdak ‘tajsir’ nih 3 kali ganda ngn student biasa.bknnyer 2 kali ganda..3 kali ganda!!!.aduhai..klu cm ni gak baik turun ‘sobahi’ (student biasa yg xtransfer kredit)..tp gak klu trun sobahi lama lg..4 tahun!!!mampus ak…xnak!!!nk blik mesia…huhuh

Sedey tol..nk nangis sero..xpela kn.nk wt cmner.byk tol dugaan duk tempt org nih..dh la iqomah (visa) xsiap2 ag..mcm pdatang tanpa izin plop..huhuh..saba yer hasma!!dugaan mngajar kt untuk lebih tabah..mybe hnya Dia yg tahu hikmat dsebalik dugaan yg ak n kawan2ku lalui nih..moga kt semua tabah..

Saturday, January 22, 2011

kuih perkahwinan..selamat mcuba!!

Bahan2 :

1 lelaki yg soleh,
1 wanita yg solehah,
100% komitmen,
2 pasang restu orang tua,
1 botol kasih sayang yg murni.
1 bungkus doa,
5 kali ibadah/hari
(Semuanya diadun n diuli hingga rata dan mengembang).

Tips: -

-Pilih lelaki dan wanita yang benar-benar matang dan
sesuai.
(sebaiknya dibeli dikedai yg bernama TEMPAT IBADAH,
walaupun agak mahal jualnnyer tapi mutunya pasti terjamin.)
- Jangan beli di pasar yang bernama DISKO atau
PARTY coz walaupun modelnya bagus dan harum baunya
tapi kadang kala menipu pelanggan atau kadang kala hnya menggunakn
zat pewarna yg blh merosakkn kechatan.
- Gunakan kasih sayang cap "DAKWAH" yang bermutu tingi.

Cara Memasak: -

-Lelaki dan wanita tersebut dicuci bersih, buang sume masa
lalunya sehingga tersisa niat yang murni.
- Siapkan loyang yg telah dipenuhi dengan komitmen
n restu orang tua secara merata.
- Masukkan niat yg murni kedalam loyang n
panggang dengan api merata sekitar 30 minit didepan
tok kadi.
- Sekrg sdh siap u dinikmati.

P/s dr pnulis “ketika sy tersenyum” : bolehlah mencuba..hihihi

lambaian mahabbah bakal menjelma..

Ape yg blaku pada hari ini???huhu..arini bgn tdo pom lewat skit.ye la..semalam tdo lewat..dk download cite la..download lagu la..tgk cite..dgr lagu..xde keja nk wat..

Sambil mendwload tu kn..ak ada tbaca kt fb pasal ada program untuk akhawat2 al-bayt nih..nk tau ape dia??tgk la kt bwah ni wahai sahabat2ku sekalian. bestnyer!!!ada yg dh nk khirrij kn..dh nk blik mlysia tuh..

Akhawat-akhawat PRISMA tersayang.

JOM!! Sama-sama meriahkan
Majlis Lambaian Mahabbah Khirrijah Siswi (MaLaKs)2011.
Pelbagai aturcara menarik menanti anda!!

~moga kecemerlangan mereka menjadi inspirasi buat kita semua~

p/s : 1. So, marilah kita sume memeriahkn ag majlis tuh..datang yer..jgn xdtg plop..

2. Tema pakaian : busana muslimah

3. Makan tghari disediakn

Friday, January 21, 2011

ape itu cinta n sayang??

Perasaan cinta, kasih dan sayang ada dalam hati setiap orang, tetapi cara mempamerkan cinta tidak sama antaraseorang dengan seorang yang lain. Dan berbeza juga antara satu bangsa dengan satu bangsa yang lain.

Namun sesuatu yang pasti-perasaan cinta dan sayang selalunya terpamer melalui sikap dan kata-kata. Sebuah syair arab mengungkapkan," Tanda-tanda cinta tidak dapat disembunyikan oleh seseorang laksana pembawa kasturi tidak dapat menyembunyikan keharumannya"

Rasa sayang seorang suami terhadap isteri akan terpamer pada sikap dan kata-kata yang natural bersahaja. Begitu juga sebaliknya.Ini bermakna, pasangan suami isteri tidak perlu berlakon di depan ramai untuk memperlihatkan perasaan saling menyayangi.

Mereka tidak perlu berjalan berpimpin tangan, berpelukan, atau berkucupan di khalayak ramai untuk memberitahu orang bahawa mereka adalah pasangan bahagia dan saling mencintai. Cara itu bukan sahaja tidak sesuai dengan akhlak Islam, malah menyalahi etika budaya timur.

Biarpun begitu, perasaan cinta suami isteri perlu disuburkan. Demikian juga perasaan sayang ibu bapa dan anak-anak. Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : Sesiapa yang tidak menyayangi tidak akan disayangi" Perasaan sayang letaknya di hati, tetapi ia boleh disuburkan melalui tindakan lahit dan kata-kata.

Senyuman mesra isteri menyambut kepulangan suami sudah cukup mengambarkan perasaan cinta dan sayang yang tidak berbelah bahagi. Jika dijadikan amalan harian, nescaya cinta akan subur seperti tanaman yang disiram baja secara berterusan mengikut aturan.

Kucupan suami pada dahi isteri yang mengiringinya ke pintu sebelum si suami melangkah keluar ke tempat kerja sudah memadai untuk mencerminkan rasa hormat dan cinta yang bersemi dihati. Dan rasa hormat dan cinta itu akan subur sekiranya dibajai selalu.

Ini bukti bahawa cinta itu terlalu seni. Tidak ada perlakuan dan kata-kata yang tepat untuk mengungkapkan seluruh perasaan cinta seseorang terhadap orang yang dicintainya. Lain orang. lain cara ungkapan dan luahan rasa cintanya.

Walaupun ungkapan " Aku mencintaimu" ( I LOVE YOU ) selalu diungkapkan oleh pasangan kekasih atau suami isteri di layar perak, namun dalam realiti kehidupan, pelabagai bentuk sikap dan ungkapan lain digunakan untuk membawa maksud yang sama. Perhatikan ungkapan-ungkapan ini sekadar contoh:- " Cantik Ana tengok abang pakai baju ni" " Abang memang minat laksa, tapi kalau Mah yang masak, lagilah abang berselera makan" " Nah, abang bawa buah tangan ni untuk Ton dan anak-anak" " Hati-hati memandu ya, bang...." Demikian antara ungkapan-ungkapan indirect yang mencerminkan rasa kasih dan sayang antara suami isteri.

Namun begitu, jika mengungkapkan rasa cinta secara langsung dan terus terang sudah menjadi budaya atau kemestian bagi sesuatu bangsa, maka tidak salah ungkapan " Aku mencintaimu:" menjadi basahan bibir suami isteri.

Dari mata turun ke hati. Ini merupakan ungkapan yang mengambarkan peranan mata untuk jalinan cinta. Justeru, jangan harapkan cinta akan subur jika pasangan suami isteri selalu mengelak untuk bertentang mata bila berbicara.

Antara bukti cinta ialah adanya ingatan pada orang yang dicinta. Dan tanda seseorang itu ingat akan sesuatu atau seseorang lain ialah dia selalu menyebut-nyebutnya.

Rasulullah s.a.w mengungkapkan kata-kata berikut kepada Sayidatina Aisyah r.ha untuk mengambarkan ingtaan dan perasaan sayangnya kepada isteri baginda Sayidatina Khadijah r.ha yang telah wafat.: " Khadijah mencintaiku disaat aku sengsara. Khadijah beriman kepadaku pada waktu orang lain tidak percaya dan menganggapku gila. Khadijah memberikan banyak sekali pengorbanan untukku ketika orang lain memusuhiku. Patutkah aku melupakan perempuan seagung itu walaupun misalnya dia bukan isteriku? Dan dia adalah isteriku dan ibu kepada anak-anakku.

Dalam meluah dan mempamerkan rasa cinta, batas yang diperaturkan oleh Islam ialah perlunya ada rasa malu. Adanya rasa malu merupakan cermin iman di hati. Perasaan malu menghalang luahan cinta di luar batasan.

Disebabkan hilang atau kurang rasa malu, pasangan-pasangan di barat mempamerkan rasa cinta dengan perlakuan yang tidak bermoral. Perasaan malu juga menjadi benteng untuk imbangan diri tatkala mengalami gelodak cinta yang tidak kesampaian. Seorang gadis yang menyimpan rasa cinta pada seorang teruna tidak akan bertindak di luar batasan jika ada perasaan malu di hati. Dia percaya, cinta seumpama itu hanya dapat disuburkan melalui ikatan perkahwinan. tetapi jika bukan jodohnya, dia rela menjadi scret admirer kepada si teruna dan rasa cinta itu satu waktu akan hilang dengan sendirinya bila Allah pertemukan jodohnya dengan teruna lain.

Dalam hubungan cinta antara ibubapa dan anak-anak, Rasulullah s.a.w bersabda bahawa ibu lebih penyayang dari bapa dan doa orang yang penyayang tidak sia-sia. Ertinya, Allah Yang Maha Penyayang memakbulkan doa orang yang penyayang jika dia berdoa untuk orang disayanginya.

Ini merupakan kelebihan yang dimiliki oleh wanita yang bergelar ibu. Sebab itu dikatakan bahawa doa ibu sangat makbul. Bahkan sumpah seranah seorang ibu dikira sebagai doa !.

Dengan kekuatan cinta, seorang wanita dapat membentuk dan mendidik anak-anaknya ke arah yang diredhai Allah. Sebaik-baik didikan ialah yang dimulakan dengan mengenalkan anak kepada Tuhan hingga si anak dapat belajar mencintaiNYA. Tetapi belaian, asuhan dan didikan seorangn ibu tidak mencukupi jika tidak disertakan dengan doa yang berterusan. Doa adalah tanda ingatan kita pada Pencipta. Dan doa juga merupakan bukti cinta hamba pada Tuhannya.

bilik versi bru..mantap!!tomey!! (1)

boring btol!!!bila kuliah nk mula nih??..aduhaii..asyik mkn tdo jer ni..jd pternak lemak la ak cuti2 gini gak..kali nih nk cite bab bilik kediamanku plop..ayuhh!!jom redah..

smlm penat kot..kemas bilik..bdk arab bilik ak dh kua..alhamdulillah..hahaha..jhat btol ak kn..ak xnk duk ngn die..xbest..skrang bilikku mnerima sorang adik baru..nida..ahahha..

nmpak gaya bilik ku akan dhuni oleh ak sendri..ye la..nama pom bilik ak dh..hihi..n 2 lg penghuni yg xasing lg di sakan 1 ini..kakbyti n adik bru yg masuk ke bilikku..nida..

kami sama kemas bilik..alih almari kesana kemari.angkat meja..alih katil.syok sgt mngemas smpai tgnku tkepit dibalik almari yg berat tuh..aduh!!!sakit bangat..tp xper,suasana bilik bru kn..huh!!.smpai penat..skang bilikku tomey..mantap..tp xsempat ag nk upload pic bilikku..nant la yer..klu bkesempatan ak uplod la yer..yg pastinyer ak gembira n cdap la skit mataku mmandg suasana bilik y bru nih..nmpak gaya semakin bsemngat la nk stdy kali nih..n xlupa jg semakin bsemngt u tdo!! tdo!!..huhuh

bab kata syukriah 'xde benda pom nk kabo'...juz nk cite pasal bilik bruku saje..uhukss

kembara dataran syam

Salam wt sahabat2 ku sekalian..pertama skali ak ingin pohon kmaafan andai kata ada yg singgah di “ketika sy tersenyum” ini tanpa santapan..sudah beberapa hari blog ini xter‘update’..maklumlah, skang ni tgh cuti sem kn..so kaki pom mulalah tergedik2 nk bjln n mngembara dataran syam ini..

Nk tau x kemna ak n kwn2 ku mngembara..byk sgt tempt yg mnarik kt Jordan ini ak lawati..selama 3 ari bturut2 ak mngembara..best sgt..penat sgt2..hihi..wlaupun penat tp ak bpuas hati kerna impianku untk mngembara di dataran syam ini tcapai jua..klu dulu ak hnya melihat tempat2 yg mnarik ini kt tv tp skrang ak sndri dpt menjejakkn 2 kakiku ke tempat itu..

1st destinasi yg ku lawati ialah Jabal al-Qal’ah.

Wt pengetahuan shabat2 semua, jabal al-qal’ah juga disebut Amman Citadel yg merupakan sebuah laman bersejarah nasional di tgh pusat Bandar Amman. Bukit ini bbentuk L n ia jg merupkan salah satu dr 7 bukit yg awalnya dibuat Amman..

Destinasi kedua pula ialah Ashabul Kahfi..

Lokasi Gua Ashabul Kahfi ini terletak kira2 7km dr pusat Bandar Amman, Jordan. Kisah 7 pemuda ini bermula apabila mereka bhadapan dgn raja yg zalim n mngakui bhawa mereka hnya beriman kpd Allah yg mngusai langit n bumi. 7 org pemuda tersebut melarikn dri drp raja yg zalim bsama seekor anjing mereka ke sebuah gua n bsembunyi dc2 lalu mreka ditidurkan Allah selama 309 thn qamariah..untuk mngetahui kisah ini dgn lbh lanjut sila rujuk Surah Al-Kahfi.

Selepas menjelajah 2 destinsi itu, ak n kwn2 mnuju ke mu’tah..kami akn bmlm dc2 sebelum berangkat ke destinasi seterusnya u keesokkn arinyer..pjlnan dr Ashabul Kahfi ke Mu’tah mengambil selama 3 jam lbh..kami semua dgn lenanya tdo diatas bas coz penat sgt2..sampai saje di Mu’tah kami ke Ma’rakah Mu’tah…tempat ini merupakan tmpat blakunnya pertempuran Mu’tah yg merupakan ptempuran yg dperjuangkn oleh umat islam dlm kehidupan Nabi SAW..

Sejurus kemudian kami melawat Makam Para Sahabat..ak bangga sgt2 coz ak dapat melihat ngn lebih dekat makam para sahabat itu..terharu sgt2 melihat makam para sahabat yg sanggup bsusah payah berjuang u mnegakkan Islam..

Setelah penat kaki kesana kemari mjelajah dataran syam, kami semua mnuju ke tempat penginapan di Mu’tah…setibanya di Mu’tah, ak tkejut sgt2..perasaan takut pom ada time 2..ye la, mane xtakutnyer..puak2 arab tgh wt rusuhan..siap ngn senjata ag..2 la 1st time ak tgk puak2 arab wt rusuhan..takut kot!!!nasib baiklah kami semua selamat gak sampai ke tempat penginapn..wt kali ke2 kami semua tpaksa bhdpan ngn cjuk yg teramat sgt..cjuk!!cjuk!!..aduhai..nk tdo pom xleh..

Keesokn arinya,kami semua bgn awal pg ag..nk ber‘derak’ punyer pasal sangup bgn awal pg..ahakssss….berebut2 kitorang nk naik bas..mcm bdk tadika plop rasenyer…huhuh..awl pg itu kami semua mnuju ke Petra.

Sedikit information tentng Petra..Petra merupkan harta dunia kuno, tersembunyi di balik sebuah phalang yg hampir xtertembus pergunungan kasar, mbual adegan xde bndingnya yg mbuatnya plg megah n mngesankn laman kuno yg masih bdri disaat ini..Petra skrang mjd halaman warisan dunia n merupakan slh satu dr 7 keajaiban baru dunia yg mpesona pngunjung dr seluruh pelusuk dunia..

Antara byk2 tempat yg dilawati,bgku Petralah tempat yg plg best..yg plg penat kakiku bjln..tp kn seronok sgt2..ke2 mataku disajikan ngn pmndngn yg sgt indah..disini jg ak n kwn2 naik kuda,unta n keldai..huhu..seronok btol..

Setelah penat di Petra, kami knuju ke Aqobah n bmlm dc2..keesokn arinya kami memulakan aktvt kami..nk tau ape die???huhuhu…naik bot kaca..best sgt..blayar dilautan sambil melihat pmndngn yg mnarik..laut itu merupakan laut merah n terletak kt sempdan Palestin..ms kmi naik bot kaca tuh,kami dpt tgk Negara Palestin ngn lbh dekat..tp gak xleh la pergi kec2 plk…huhuh..Kt Aqobah ni byk cabarn skit..maklumlah!!!nk dekat sempadan kn..kt c2 bas kami ditahan..aduhaiii..lama btol kena than kt c2..nk cek ‘iqomah’ (visa) punyer pasal…bdebar gak time tuh..ye la,iqomah ak xsiap ag..nasib baikla ada ‘hawiah’ (matrik kad)..kalu x?????xtau la ape jd…hihihi

Dr Aqobah kami merantau ke Wadi Rom..dikatakn bhwa Wadi Rom ini mrupakan pdg pasir yg tluas n jg pasirnya merupkn pasir yg terhalus..kt cni jg kami dpt melihat mathari terbenam secra real (sunset)....

Skrang dh abis cite bab menjelajah datarn syam..so..cmner sahabat2ku sume..nant klu bpeluang dtglah ksini..blhlah ber ‘jaulah’ bsama hasma n the geng..hihih

Sedikit pesanan…klu ada information yg dberi tuh xsahih @ salah, tlglah pbetulkn yer!!!... bubyee…

Saturday, January 15, 2011

mafraq ber'fesmak' di mu'tah

Hidup sep klate!!!..huhuhu..best gler ikut program “fesmak”..dpt jupe ngn sume student2 jordan dr klate..thanks kpd KMKJ (kesatuan malaysia kelantan Jordan) yg susah payah anjurkn fesmak..semata2 nk merapatkn ag ukhwah kt sesame anok klate..come2 lako sep klate nih.huh!!!koyas la plop..

3 ari ak n geng2 dr klate ber‘fesmak’ di mu’tah..seronok btol.mcm2 ak tgk ragam ank klate nih..bestnyer!!!nk fesmak ag…tp kn jauh kot nk g fesmak tuh..4 jam perjalanan..sep2 mafraq sangup trun ke mu’tah semata2 nk berfesmak..dlm keseronakn pom ada gk benda hk xbrape nk seronoknyer..nk tau dop gapo???blh nk tau,tp gak dk diam2 sudahla..huhuh..mu’tah ni cjuk tlajok nah..mafraq xlah cjuk gini..cjuk2 mafraq pom blh la okss ag..mugo ada “tadfiah’..ada i panas..tp gak mu’tah ni kn???wallahua’lam..cjuk yg teramat sgt..abis dh kecek bab mu’tah nih..masuk bab main plop..hihi

Mest sep2 hk xg fesmak ttnya kn hasma nih main gapo!!nk tau dop??mmmm..xse tau pom nk oyak gop..ahakss..huhu..men carom ngn badminton beb…hk xpenah hayat main sukan..mimpi apo!!tp gak bbalai la,mugo blh johan 2 2..bestnyer!!!huhuh..saba hasma!!jgn riak lak..blh hadiah kot..hehhe..tp gak hadiah hk plg best skali..tgnku sakit..gara2 pegang ‘reket’…

Setelah selesai fesmak, kitorg btolak blik ke mafraq..yes!!blh tdo sedap mlm nih..sok 1 ari ag u rest..lusa ada keja plop!!!..fuhhh..berderak ag nampaknyer..nk tau kemaner plak hasma n the geng mrantau..nant kn versi ‘ketika sy tersenyum’ u seterusnyer..bubyee sume..thankss coz sudi singgah di ‘ketika sy tersenyum’…

Thursday, January 13, 2011

bercakap bab rezuk..hati mula menggelabah xtentu pasal..

“salam..ape kaba?tubik blako dh rezuk..blh bpe?”itulah msg ptama y ak trima dr sorg sahabatku..bertnyakn tentng rezuk..tkejut gler..huhuh..rezuk dh kua!!..rezuk dh kua!!..itulah jeritan dr hati kecilku ini bila mdpt brita tentng rezuk..

Persaan gembira berbaur sedey bila dgr pasal rezuk..brape la yg ak dpt yer..takut gler nk buka student portal nk cek rezuk..tp hati tgedik2 nk tau gak..

Ak bingkas bgn dr lamunanku..mndapat laptop n trus buka laman web albyt universiti..

Ish..npe xleh buka nih!!..jerit ak dngn perasaan kalut..line bz kot..maklumlah ramai org tgh online nk cek rezuk masing2..ak bkata u cedapkan hatiku ini..padahal hnya Tuhan saje yg tau..gelabah kot persaan tika 2..

Sejenak pas2 ak on blik..haaa…dh blh on yer..jariku pantas mengerakkn mouse kearah “wado’u tolib”..huh!!lega…alhamdulillah..syukur kehadrat Ilahi..wlpun dlm keadaan sakit n demam..kau masih lg bg ak kekuatan n peluang u mjwb peperiksaan..tp satu paper xkua ag “manahij muhaddisin”..takutnyer…

Bckp pasal rezuk ni sedey gak..maklumlah!!!ak kn tunda 1 paper (madkhal fiqh)..mmmmm..sedeynyer…org len dh dpt tgk rezuk yg full..tp ak xdpat lg..tp xpelah..mybe ada hikmat dsebalik ak xexam ag nih..huhuh…nk sedapkn hati sdri tuh..

Sunday, January 9, 2011

kesedihan di 'fatrah' imtihan..

ak pom xtau nk tulis ape sbnarnyer ni..tp kemaner harusku mngadu ksedihan y ku tanggung ini..ak rase...blog inilah mjd mangsa coretan kesedihanku..

DEMAM!!!DEMAM!!!...itulah yg harus ku tanggung.ak tpaksa ta'jil (tunda)final exam gara2 demam yg blarutan..xde sape y nk mhadapi ujian dlm keadaan skit kn!!..sampai arini ak msih ag sedey..

time2 gini mulalah trase mbara winduku kt famly ku..ak xbgtau pom kt fmlyku yg ak ni demam..ak xnk diorg risau pasalku..time fmlyku kol...diorg tnya.."kak chat x ni?"dgn selmba ak mjwab chat jer sambil ketawa ag..tp pas 2 gak mulalah i mata mengalir dpp ku ini.. hakikat sbnar diorang xtau..biarlah ak tanggung kesdihan ini sorg dri..

nasib baikla ak punye sahabat2 yg baik ati..tlg bg semngt kt ak..tlg picit2..tlg masak..wt K.IRA thanks byk2..k.ira byk tlg hasma kn...n xlupa juga sahabt2ku yg lain...buat IME..thnks coz sudi masak nasi bubur u kma...sangup ime blik dr sakan 2 semata2 nk masak u kma...thnks a lot...wat K.BYTI...bjuta time kasih kerana sudi mlyan karenah adik mu yg tomey ini..dlm sedey pom sempat ag koya kn...huhuh...xlupa jg sahabat2ku yg lain..yg teman ak ke hospital...

kwn2..doakn ak cepat sembuh yer..ak sedey ag ni..hati masih xtenang..selagi ak xambik final,selagi tuh jiwa ak xtenang..maafla wt kwn2ku klu smgu dua ni perngai ak xcam biasa...sedey sgt2 ni...

dlm blog ini ak curahkn kesedihan yg ak rase..YA ALLAH..KUATKNLAH SEMANGATKU..BGLH PETUNJUK WT HAMBAMU Y LEMAH INI...HNYA PD-MU TEMPT KU POHON SEGALA2NYA..AMEENNN...