Wednesday, September 14, 2011

..menyintai tak semestinya memiliki..

Percintaan sesuatu yang sukar untuk ditafsirkan. Ada yg mengatakan percintaan itu sesuatu yang indah tapi hakikatnya dalam percintaan itu ada kesedihan dan ada kegembiraan..

Bagaimana pula dengan maksud menyintai bukan bermakna memiliki? Bukan semua perkara yg kita inginkan dapat kita kecapi dan begitu juga dengan percintaan. Pasangan yang bercinta bukan semuanya akan berakhir ke jinjang pelamin. Inilah hakikat yang kita perlu hadapi.

Ada satu cerita,
Seorang murid bertanya kpd gurunya

" Cikgu, bagaimana kita nak tahu pasangan yg kita pilih itu adalah yang terbaik? "
" Sekarang kamu pergi cari rumput yg paling sempurna tapi kamu tidak boleh berundur ke belakang "

Selepas itu murid terbabit berjumpa dengan guru tanpa membawa sebarang rumput.

" Saya tidak jumpa rumput yg terbaik, apabila sy pilih nampak satu rumput di hadapan, saya rasa dihadapan sana ada lebih banyak yang terbaik tetapi bila saya ke depan saya rasa yg sebelumnya lebih baik tetapi saya tidak boleh berpatah balik ke belakang ".

Terimalah seadanya pasangan anda jika dia benar2 menyintai dirimu. Jangan kita mengharapkan yang lebih baik tetapi akhirnya kita kecewa dan menyesal dengan tindakan kita.


No comments:

Post a Comment